CompuGuide™
Velkommen
Mere info...
Priser og tekster

Priskartoteket giver dig mulighed for automatisk styring af både enkle og komplekse prisstrukturer. Når du har oprettet en vare kan du efterfølgende tilknytte sæsonpriser, kundetype afhængige priser, enheds afhængige priser m.m. og således beregner systemet automatisk den korrekte pris til kunden. 

For at oprette og vedligeholde varer, priser eller betalingsmidler i systemet vælges menupunktet "Priser og Tekster" under menuen ”Diverse”.


Vi har kaldt menupunktet ”priser og tekster” da der under dette punkt både oprettes varer, priser, ydelser, betalingsmidler samt ledetekster til formularer.



Når du aktiverer ”Priser og Tekster” vises en eksisterende vare/pris på skærmen og varenr. feltet er blåt. Nu kan der søges/bladres blandt allerede oprettede priser/varer eller der kan oprettes nye priser ved blot at taste et nyt nummer direkte i feltet.

Tryk eventuelt funktionstast <F1> for at se en vareoversigt.
 
En oversigt over alle varer der er oprettet i systemet. Ved redigering af en vare, markér varen, dobbeltklik på den eller tryk på det grønne ikon nederst til højre.
Det er muligt at søge efter en vare i feltet ”Søgetekst”. Indtast varenavnet helt eller delvist og klik på <enter> eller det grønne ikon nederst til højre.

Oprettelse af nye priser og tekster.
 
Forud for prisoprettlser anbefaler vi, at der planlægges et nummersystem, der tilgodeser og giver plads til fremtidige nye priser/varer. Således er det en fordel, at inddele virksomhedens priser, varer og betalingsmidler i varegrupper, samt at tildele hver varegruppe en varenummerserie. F.eks.:
Varegruppe 10 - personpriser - varenummerserie: 1-49
Varegruppe 50 - Udlejningspriser -  varenummerserie: 50-99
Varegruppe 100 - Sæsonpakkepriser - varenummerserie: 100-149
Varegruppe 1000 - Betalingsmidler - Varenummerserie: 1000-1099
Ekstra Info!
For at undgå at taste lange varenumre når du senere skal registrere varenumre i kundens regnskab og i kasseterminalen, kan programmet sætte op til automatisk at indsætte den forreste del af varenummeret (prefix). F.eks. hvis et varenummer er oprettet med nummer 100005, kan du nøjes med at taste 5, og resten af nummeret indsættes automatisk. Kontakt CompuSoft for assistance til opsætning.
 
Ekstra Info!
Der kan oprettes varer/priser direkte via en stregkodelæser. Dette er især anvendeligt i butik/kiosk hvor kasseterminalen anvendes. Når der f.eks. modtages varer fra leverandører, er det let at oprette/rette varer med stregkodelæser. Når markøren er placeret i varenummer feltet, scannes den nye vare, og således overføres varenummeret. Opret herefter på sædvanlig vis.
 
Ekstra info!
Der kan automatisk indlæses varenumre fra Lekkerland, Sügro, Chr. Kjærgaard. Dette gøres under menuen "Diverse" - "Indlæsninger".
Indtast det nye varenummer i varenummerfeltet. Hvis varenummeret ikke eksisterer i forvejen, bliver du spurgt om du ønsker at oprette en ny vare.

 

Beskrivelse af punkter til oprettelse af priser
Varenr.
Angiv et varenr. Benyt evt. <F1> for at se en oversigt over eksisterende varenumre.
Betegnelse
Indtast en beskrivelse til varenummeret. Det er denne beskrivelse som overføres til kundens posteringslinie.

Ekstra info!
Når du senere skal registrere varenumre på kundens regnskab, kan du nøjes med at taste noget af vareteksten (i stedet for varenummeret). Hvis der kun findes en vare med matchende tekst, vælger systemet automatisk denne vare. Findes der flere varer med matchende tekst præsenterer systemet en oversigt over disse varer. Eksempel: Hvis varebetegnelsen eksempelvis er "pakke", kan du når du skal postere denne vare på kundens regnskab nøjes med at taste "pa". Hvis der kun findes en vare med betegnelsen "pakke", vælges denne automatisk. Hvis der findes andre varer, hvor betegnelsen "pakke" indgår (f.eks. "pakke familie", "pakke seniorer") vises der er oversigt over samtlige disse varer.
Enhed
Indtast måleenhed. F.eks. stk., kr., liter, kWh osv.
 
Ekstra info!
Dette felt kan også anvendes til at knytte varen til et bestemt enhedsnummer. Det betyder, at hvis der her tastes et specifikt enhedsnummer, vil ovennævnte varenummer knytte sig hertil, og vil således fremgå på quickpost-oversigten ved reservation på dette enhedsnr. Hvis du ønsker, at knytte varenummeret til en hel enhedskategori, gøres dette under menupunktet “Enhedskategori” på diversemenuen.
Pris
Indtast varens standard pris. Der kan også angives differentierede priser, der afviger fra standard prisen og således kan systemet automatisk beregne kundens pris i henhold til sæson, kundetype m.v. Se særskilt afsnit ”Alternative priser”.
Ekstra info!
Hvis varens pris sættes til kr. 1,-  er det muligt, at definere individuel varepris under selv posteringsproceduren. Ved postering på kundens regnskab angives varens pris mod sædvane i kolonnen “Antal”. Herefter ganger systemet værdien fra antal feltet med 1 krone, og summen overføres til posteringsliniens saldo og total felter. Denne funktion kan naturligvis også anvendes i kasseterminalen. Funktionen anvendes f.eks. ved salg af frimærker, postkort eller andre varer, hvor man ønsker at kontere flere varer med forskellig pris under samme varenummer.
Prismodel
Her angives efter hvilken tidsberegning prisen skal beregnes. Vælg imellem nedenstående tidsberegninger:
  • Uden tidsberegning - Der sker ingen beregning - enegangs pris.
    F.eks. fast pris for pakketilbud, gebyr, campingpas….
  • Time – Prisen beregnes pr. time. F.eks. bane eller cykel udlejning.
  • Dag – Prisen beregnes pr. overnatning/døgn hvor 01.01.07-02.01.07 = 1 døgn. F.eks. voksne, børn, gæster.
  • Ekstra – Prisen beregnes pr. dag hvor 01.01.07 -02.01.07 = 2 dage
    F.eks. cykeludlejning, bådudlejning.
  • Uge – Prisen beregnes pr. uge. F.eks. hytte udlejning.
  • Pr. påbegyndt uge – Prisen beregnes pr. påbegyndt uge.
  • Måned – Prisen beregnes pr. måned.
  • Halvår – Prisen beregnes pr. halvår.
  • År – Prisen beregnes pr. år.
  • Fra-til – Tæller-baseret. Prisen beregnes pr. tæller enhed.
    F.eks. el-forbrug.
Varekode
Her angives varekode. Dette har især noget at gøre med betalingsmidler og statistik varer. Vælg imellem nedenstående muligheder:
  • Salgsvare - anvendes til varer hvor prisen er fast uanset opholdets længde - altså hvor systemet ikke skal foretage nogen form for beregning udover antal styk. F.eks. reservationsgebyr, campingpas, pakkepriser.
  • Låst – Anvendes til kontante ind- og udbetalinger (betalingsmidler). Varer med denne varekode vises på listen over mulige betalingsmidler (visa-knappen eller faktureringsknappen i kundens regnskab). Posteringer af denne type bogføres straks på kasseopgørelsen.
  • Girokode – Anvendes til bank og giro ind- og udbetalinger (betalingsmidler). Varer med denne varekode vises på listen over mulige betalingsmidler (visa-knappen eller faktureringsknappen i kundens regnskab). Posteringer af denne type bogføres straks på kasseopgørelsen.
  • Statistik – Anvendes på varer som voksne, børn og personer som ønskes registreres på overnatnings statistikken.
  • Tekst  - Anvendes til ledetekster. Varenr. fra 80000001 er reserveret til ledetekster som kan anvendes i f.eks. formularer.
  • Ikke døgn – Varer med denne varekode medtages ikke i den informative beregning af kundens pris pr. døgn, som vises til højre i kundens regnskab.
  • Bemærk – Varer med denne varekode medtages ikke i den informative beregning af kundens pris pr. døgn, som vises til højre i kundens regnskab. Desuden markeres posteringer af denne type med en markant farve på kunderegnskaber for at indikerer at her er noget man skal være opmærksom på. Anvendes f.eks. til vare der er i udlån m.v.
  • Aktivitet – Anvendes til at måle f.eks. afkast af annoncering (hvor mange overnatninger / besøg har en evt. kampagne indbragt, markedsundersøgelser, behovsundersøgelser, brochureudsendelser. Der kan udskrives statistik/lister/målinger over de kunder der har registreret varer med denne varekode.  
QuickPost
QuickPoster er en intelligent oversigt, der udfra dine valg kan vise, hvilke varer der er relevante, at postere på kundens regnskab.  Således slipper man for selv at huske på, hvad kunden skal betale for.
QuickPost listen kan tilpasses meget individuelt og kan tage højde for flere faktorer. Der findes 5 former for opsætning af automatisk beregnede QuickPoster.
1. Standard QuickPoster: På det enkelte varenummer defineres i feltet "QuickPost ja/nej" om denne vare automatisk skal foreslåes på standard kunders regnskaber. Benyttes til varenumre som ikke er afhængige af hvilken booking kunden har eller hvilken kundetype kunden er. Standard QuickPoster defineres under "Priser og Tekster" på diversemenu.
Ekstra Info!
Bemærk, at der udover standard QuickPoster kan tilknyttes individuelle varenumre til specifikke kundetyper, enhedskategorier og booking relationer, som vises på QuickPost listen, når systemet finder match på disse.  De specifikke quickposter kan enten overbyde eller tilføjes standard quickposterne.
2. Enhedskategori afhængige QuickPoster:
På den enkelte enhedskategori under "Enhedskategori“ på diversemenuen defineres de varer, der er specifikke for denne type bookinger. Læs mere under "Enhedskategori".

3. Enheds afhængige QuickPoster:
Også kaldet  varenummer match. På den enkelte enhed under "Enhedskartotek" på diversemenuen defineres et varenummer, der er specifikt for netop denne enhed. Læs mere under "Enhedskartotek".
4. Kundetype afhængige QuickPoster:
På den enkelte kundetype under "Kundetyper" på diversemenuen defineres de varenumre, der er specifikke for denne type kunder.  Læs mere under afsnittet "Kundetyper" .
5. Bookingrelations afhængige QuickPoster:
På den enkelte booking relation under "Booking Relationer" på diversemenuen defineres de varenumer, der er specifikke for denne type kunder. Læs mere under afsnittet "Booking Relationer".
- Antal
Hvis aktuelle vare ønskes medtages på QuickPost-oversigten (se ovenover)  - gives her mulighed for at angive et specifik antal. Standard anbefaler vi ”0”,  men i tilfælde hvor varen altid skal posteres, kan det være en fordel her at angive et fast antal. Således ’glemmer’ man ikke at postere denne vare på kundens regnskab. F.eks. miljøgebyr – 1 stk.

Ekstra info
Desuden kan følgende avancerede koder benyttes i dette felt:
-2 = Varen udelades - også selvom den er standard (Prioritet Varer, Enhedskategori, Kundetyper, Relationer). Kan benyttes på: Varer, Kundetyper, Enhedskategorier og relationer.
-3 = Samtlige dele fra gruppeordren benyttes (som tidligere). Kan benyttes på: Kundetyper, Enhedskategorier og relationer.
-4 = Antal dele fra 'aktuelle relation' benyttes. Kan benyttes på: Relationer.
-5 = Antal 'bookinger/enheder' fra aktuelle relation benyttes. Kan benyttes på: Relationer.
-6 = Varen lægges ikke til det generelle antal for de aktuelle varenr. som angivet i Quickpost.
-7 = Benyttes til at tælle antal bookinger fra aktuelle kategori. Virker både med Gruppebooking og enkeltbooking. Hvis ”Også fra reservation=’JA’” på kategorien tælles alle kundens enkeltreservationer sammen (ellers kun aktuelle booking)
-8 = Varen udelades - også selvom den er standard (Gælder alle)
-9 = Varen udelades – hvis prisen er 0
Prismodel fra
I tilfælde hvor der er skabt avancerede prismodeller som man ønsker skal skabe grundlag for flere varer/priser kan man her angive fra hvilket varenummer den aktuelle vare/pris skal hente sin prismodel. Dette gør det lettere at vedligeholde avancerede prismodeller centralt.
Moms
Angiv hvorvidt systemet skal beregne moms af denne vare. På f.eks. saldooversigter og fakturaer kan evt. vises hvad momsbeløbet udgør af prisen. Desuden placerer konteringslisten ind- og udgående moms på baggrund af denne registrering.
Vare gruppe
Inddel f.eks. alle personvarer i en gruppe og alle udlejningsvarer i en anden gruppe. Inddelingen gør det lettere senere at afgrænse lister og statistikker.
Fordeling til
Her kan eventuelt angives hvilket varenr. der ønskes fordeling til. Anvendes især til omsætnings fordeling. Se separat afsnit ”Omsætningsfordeling”. Bemærk, at det varenr. der omsætningen fordeles til skal oprettes separat.
- Beløb/%
Her kan eventuelt angives hvilket beløb/procent af omsætningen på denne vare der skal fordeles til ovenstående varenr.
- Kunde
Her kan eventuelt angives hvilken kunde der skal debiteres med ovenstående omsætningsfordeling.
Finans kontonr.
Tilknyt finanskontonummer til brug for placering af omsætning på konteringslisten og opnå derved bogføringsklart materiale eller automatisk bogføring.
Leverandør varenr.
Her kan eventuelt angives varens stregkode.
Kostpris
Indtast eventuelt varens kostpris – ikke aktiveret i alle systemer.
Beholdning
Dette felt bliver automatisk nedskrevet når en vare bliver solgt. Der kan eventuelt indtastes den aktuelle lagerbeholdning, som systemet nedskriver efter salg.
Minimum beholdning
Funktionen er ikke aktiveret endnu.
Billet form
Ved salg af billetter, kan der her angives hvilken billet-formular, der automatisk skal udskrives, når denne vare posteres på kundens regnskab eller ved salg via kasseterminalen.
Billettype
Her angives eventuelt nøgle-/kort type hvis billet ønskes oprettet som CompuMat kort.
Evt. gebyr %/kr.
Her kan eventuelt angives en gebyrsats. Se separat afsnit ”Gebyr på udenlandske kreditkort”.
Evt. gebyr varenr.
Her kan eventuelt angives gebyr varenummer.  Se separat afsnit ”Gebyr på udenlandske kreditkort m.v.”.
Grossist katalognr.
Her kan eventuelt angives leverandørens varenummer til brug for genbestillingslister til leverandører.
Alternative Priser
 
Udover at opsætte en standardpris for en vare, kan systemet håndtere differentierede priser. F.eks styring af tillæg, fradrag eller rabat vedrørende den enkelte vare. Der kan opsættes individuelle regler gældende for sæsoner, kundegrupper, særlige ankomstdage, ophold af en vis længde, ophold på bestemte enheder m.m. Anvend denne funktion og få systemet til automatisk at beregne den korrekte pris til kundens regnskab eller til kasseterminalen.
 
Der kan opsættes flere prisstrukturer på samme vare. F.eks. kan prisen for en vare variere afhængigt af om den sælges i Påsken, Pinsen, juli måned, eller prisen for den samme vare kan variere alt efter om der bookes på den eller den anden enhedskategori.
Læs mere om "Alternative priser"

Fælles prismodel.

Ofte kan samme prismodel anvendes til flere varer. Af hensyn til senere vedligeholdese, vil det i sådanne tilfælde være en fordel at oprette en "fælles prismodel". Herefter henvises til denne "fælles prismodel" under de enkelte varenr. Senere rettelser af prismodeller foretages under denne "fælles prismodel".

 
Gebyr på udenlandske kreditkort m.v.
Systemet kan automatisk beregne og tillægge gebyr i forbindelse med anvendelse af visse betalingsmidler. Der oprettes et varenr. for gebyr som tilknyttes betalingsmiddel-varenummeret. På betalingsmiddel-varenummeret angives en given gebyrsats. Beregningen og tillægget sker automatisk, når betalingsmidlet anvendes til at registrere kundens indbetaling med. Anvendes især ved betaling med udenlandske kreditkort.
 
1.  Opret et varenummer for gebyr. Dette varenummer prissættes til kr.1,-. Slut.
2.  Opret et varenummer for betalingsmidlet, f.eks. udenlandske kreditkort. Dette varenummer prissættes til kr. -1,- (minus 1).
3.  På varenummeret for betalingsmidlet skal der angives en gebyrsats. I feltet ”Evt. gebyr %/kr.” angives f.eks. 5% (indtastes 0.05). Ved procentangivelse beregnes automatisk et tillæg på f.eks. 5% af indbetalingen. Faste beløb, f.eks. kr. 5,- (indtastes 5.00). Ved faste beløb beregnes automatisk dette beløb uanset indbetalingens størrelse.
4.  På varenummeret for betalingsmidlet henvises til det tidligere oprettede varenummer for gebyr. Slut.
 
 
Fordeling af indtægter til anden ejer.
Ved udlejning af enheder med ejerforhold kan systemet håndterer fordeling af indtægterne mellem din virksomhed og respektive ejere.
 
Anvend funktionen ved udlejning af f.eks. sommerhuse, campingvogne eller f.eks. til styring af indtægtsfordelingen mellem virksomhedens ejer og en eventuel ansat vært/lejrchef/forpagter.
 
Funktionen holder løbende styr på hvornår udlejningsenheden har været udlejet samt hvor mange penge ejeren har til gode. Der kan både afregnes løbende eller terminsvis med ejeren.
 
Følg nedenstående punkter for at etablere et ejerforhold med indtægtsfordeling:
 
Oprette ejer:
1.  Opret ejeren hvortil indtægten skal fordeles. Ejeren oprettes på sædvanlig vis under kundebehandling. Notér dig ejerens kundenummer til senere brug.
 
Oprette fordelingskonto:
2.  Under ”Priser og Tekster” oprettes en fordelingskonto (et varenr.). Systemet anvender denne fordelingskonto til behandling af selve fordelingen. Opret f.eks. et varenr. ”10000 Afregning udlejning”. Prisen defineres til kr. -1. Se billede.
 
 
Fordeling til konto:
3.  Under ”Priser og Tekster” søges udlejningsvarenummeret frem eller der oprettes et varenummer for udlejning – f.eks. ”600 Sommerhus”. Se billede.
4.  I feltet ”fordeling til” angives varenummeret til fordelingskontoen (f.eks. varenr.10000).
5.  I feltet ”Beløb/%” angives hvordan systemet skal beregne indtægtsfordelingen.
Vælges et fast beløb, f.eks. kr. 100,-, debiteres ejerens konto dette beløb pr. overnatning (afhængigt af beregningsmodel).
Vælges en procentsats, f.eks. 50%, debiteres ejerens konto med denne procent af udlejningsprisen.
6.  I feltet ”Kunde” angives ejerens kundenummer – altså den kunde hvortil indtægtsfordelingen skal ske. Dette gøres kun i tilfælde hvor du ønsker at indtægtsfordel til én (samme ejer af samtlige udlejningsenheder). I tilfælde hvor ønskes at indtægtsfordele til flere forskellige ejere, lades feltet ”Kunde” blank, og de respektive ejerforhold registreres under de enkelte udlejningsenheder (under ”Diverse” – ”Enhedskartotek” i feltet ”Kunde”).
7.  Følges denne procedure vil ejerens regnskab blive debiteret, så snart der har været foretaget en slutafregning af et regnskab hvor den aktuelle udlejningspris er posteret.
 
 
Afregning med ejer:
 
8.  Der kan både afregnes løbende eller terminsvis med ejer.
9.  Find ejerens regnskab frem på skærmen. I regnskabet oplyses kundenummer, bookingnummer og kundenavn på det ophold der ligger til grund for fordelingen. Se billede.
 
 
10. Hvis du ønsker at afregne med ejeren, trykkes på ”Afregning” (Ikonet med mønter) som ved normale slutfaktureringer.

 

Oprettelse af kundetyper:
 
Ved at oprette relevante kundetyper kan man ved bookinger få systemet til at vise quickposterne, der er relevante for netop denne type kunder. Dette vil gøre hele ekspeditionen hurtigere og lette arbejdet, da man ikke skal søge blandt alle varer, men præsenteres for varer, der normalt sælges til denne type kunder.
Når der er fokus i kundetypefeltet, tryk <*> for at søge blandt alle kundetyper.
 
 
Beskrivelse af kundetyper og sammenhæng med quickposter:
 
For at få quickposter vist automatisk under kasseterminalen skal der oprettes en kundetype med værdien ”0” under kundetyper. Derefter tilføjes de varer, der ønskes vist som quickposter under kasseterminalen.
 
Quickpost: Før, Efter, Kun”: Angiver om quickposter tilføjet på kundetypen skal vises før de varer, der er markeret til at være quickposter. Hvis ”Kun” vælges vises kun quickposter sat på kundetypen.  
Derudover kan man ved at angive forskellige kundetyper, eksempelvis ”Fastliggere” også tilføje relevante varer således, at når man foretager en booking på denne type vises quickposter, der er relevante for denne kundetype. I kolonnen ”Antal” kan der angives et standard antal af varerne således, at når Quickposterne vises behøver man ikke at indtaste antal, med mindre der ønskes et større eller mindre antal af den pågældende vare. Husk derfor at angive kundetype, når kunden oprettes.
Eksempel på quickposter under kasseterminal:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
For at disse vises er de som tidligere nævnt tilføjet under kundetypen ”0”.
 
For at tilføje quickposter på kundetyper indtastes varenumrene på de varer der ønskes vist ved ekspedition af den pågældende kundetype.
 
Varerne skal naturligvis være oprettet i systemet. Dette gøres under menuen
”Diverse” à ”Priser og Tekster”.
Tryk F1 for at se oversigt over kundetyper, der er oprettet i systemet.

Sammenhæng mellem ”Enhedskategori” og ”Quickposter”:
 
På de forskellige enhedskategorier, såsom teltpladser, el-pladser, hytter osv. kan man også tilføje relevante varer. Ved at udnytte denne mulighed vises disse varer som ”Quickposter” når der foretages en booking af den pågældende enhedstype.
 
Når der skal tilføjes varer til en enhedskategori:
Tryk på:
à ”Diverse”
àEnhedskategori.
 
Følgende billede vises:
Varenumrene på de varer der ønskes tilføjet til kategorien, indtastes i kolonnen, ”VARENR.”
Varerne skal være oprettet under ”Priser og Tekster”.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Når der foretages en booking, og der oprettes tilhørende regnskab vises quickposter ved at trykke på <Ctrl-Q> eller
 
Eksemplet fra forrige side vil vise følgende quickposter:
 
Ved at udnytte denne funktionalitet kan man hurtigt og effektivt betjene kunderne og dermed spare tid.
 
 
 
God arbejdslyst
 
 
 
 
 
 
 
TIP: Udover at knytte quickposter til kundetyper og enhedskategorier, kan man også knytte quickposter til selve kasseterminalen, dvs. at kasse 1 har sin egne quickposter, kasse 2 har sine osv. osv. Se side 3, ”Beskrivelse af kundetyper og sammenhæng med quickposter”.

Hjælp os med at blive bedre
Bedøm denne artikel:    Dårlig God
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Løste artiklen dit problem?    Ja  Nej  Ved ikke

Navn:

E-mail:

Din kommentar: